
PAŁAC PARLAMENTU
DREAMOPOLIS
Dnia, 9 maja 2013 roku
Wysoka Izbo,
Pani Marszałek,
Panowie Posłowie,
W historii Królestwa nie często zdarza się, aby Korona zgłaszała weto w sprawie ustaw przedkładanych przez Parlament. Dziś uznaliśmy, że nie możemy złożyć Naszego podpisu pod ustawami, które zostały Nam przekazane przez Wicemarszałka Izby Poselskiej. Usankcjonowanie projektów ustaw nie może mieć miejsca z wielu czynników, w szczególności błędów w procedurze legislacyjnej - w żadnym wypadku nie może dojść do sytuacji, w której UF jest przegłosowywana bez przeprowadzenia debaty w odpowiednim czasie, czy w sprzeczności z przepisami UF o Parlamencie Królewskim w szczególności z jej art. 12 - błędy w procedurze legislacyjnej mają takie znaczenie, że nie pozwalają nadać UF przymiotu ustawy przyjętej w zgodzie z Konstytucją Królestwa, co w konsekwencji prowadzić może do jej uchylenia przez Sąd Królestwa.
Izba Poselska nie przyłożyła się do pracy - wymagany czas na przeprowadzenie debaty nie jest jedynie wymysłem, aby ustawa mogła leżeć przez ten okres na biurkach posłów, ale ustanowiony został z uwagi na konieczność przeprowadzenia rzetelnych prac nad projektem ustawy. Posłowie sprawują swój mandat z uwagi na zaufanie jakim ich obdarzyła społeczność dreamlandzka, konieczne jest zatem aby ten mandat wykonywali z największą precyzją. Izba Poselska nie wywiązała się z tego zadania przegłosowując projekt z lukami przy złamaniu procedur i taki przedkładając Koronie. Żadnym przepisem ustawy, ani zasadniczej, ani zwykłej nie uprawniono Nas do ingerowania w przedłożone Nam projekty, aby dokonać ich uzupełnienia; możemy wybrać tylko jeden z trzech wariantów - podpisać ustawę, skierować ją do Sądu Królestwa lub złożyć weto. Z uwagi na ewidentne błędy i luki postanowiliśmy skorzystać z opcji trzeciej, która jest najstosowniejsza.
Izba Poselska może przedłożone weto odrzucić przegłosowując ponownie treść odrzuconych ustaw w niezmienionej formie stosunkiem 2/3 głosów. Sytuacja ta jednak nie doprowadzi do "uleczenia" ustaw, a jedynie przymusi Koronę do złożenia podpisu - co w dalszym ciągu będzie podstawą skierowania ustaw do zbadania ich zgodności z ustawą zasadniczą przez Sąd Królestwa.
Jedyną drogą jaką obecnie Korona widzi to ponowne przeprowadzenie procedur legislacyjnych związanych z wetowanymi ustawami federalnymi. Jedynie taka droga w myśl obowiązującego prawa pozwala na wprowadzenie poprawek - sytuacja ta nie będzie zatem odrzuceniem weta królewskiego, a przyznaniem się do braku należytej staranności przy przyjmowaniu projektów i naprawieniem błędów legislacyjnych.
Należy zwrócić uwagę także na fakt, iż Marszałek Izby Poselskiej nie zna podstawowego aktu prawnego jakim winien się kierować - UF o Parlamencie Królewskim oraz UIP Regulamin Izby Poselskiej - jest to szczególnie niepokojące, gdyż na tej właśnie osobie ciąży obowiązek kierowania pracami Parlamentu. Przepisy wskazanych wyżej aktów prawnych są napisane prostym językiem, więc interpretacja zawartych w nich norm nie powinna nastręczać trudności. Próba uratowania sytuacji przez Wicemarszałka Izby Poselskiej nie ustrzegła jednak tego gremium przed popełnieniem błędów wskazanych w Naszym wystąpieniu.
Zgłaszając w zgodzie z Konstytucją Królestwa weto zwracamy Izbie Poselskiej projekty: UF o wymianie systemu informatycznego CBD oraz UF o walucie Królestwa i systemie bankowym.
