PAŁAC PARLAMENTU
DREAMOPOLIS

Dnia, 9 maja 2013 roku

Wysoka Izbo,
Pani Marszałek,
Panowie Posłowie,

W historii Kr├│lestwa nie cz─Östo zdarza si─Ö, aby Korona zg┼éasza┼éa weto w sprawie ustaw przedk┼éadanych przez Parlament. Dzi┼Ť uznali┼Ťmy, ┼╝e nie mo┼╝emy z┼éo┼╝y─ç Naszego podpisu pod ustawami, kt├│re zosta┼éy Nam przekazane przez Wicemarsza┼éka Izby Poselskiej. Usankcjonowanie projekt├│w ustaw nie mo┼╝e mie─ç miejsca z wielu czynnik├│w, w szczeg├│lno┼Ťci b┼é─Öd├│w w procedurze legislacyjnej - w ┼╝adnym wypadku nie mo┼╝e doj┼Ť─ç do sytuacji, w kt├│rej UF jest przeg┼éosowywana bez przeprowadzenia debaty w odpowiednim czasie, czy w sprzeczno┼Ťci z przepisami UF o Parlamencie Kr├│lewskim w szczeg├│lno┼Ťci z jej art. 12 - b┼é─Ödy w procedurze legislacyjnej maj─ů takie znaczenie, ┼╝e nie pozwalaj─ů nada─ç UF przymiotu ustawy przyj─Ötej w zgodzie z Konstytucj─ů Kr├│lestwa, co w konsekwencji prowadzi─ç mo┼╝e do jej uchylenia przez S─ůd Kr├│lestwa.

Izba Poselska nie przy┼éo┼╝y┼éa si─Ö do pracy - wymagany czas na przeprowadzenie debaty nie jest jedynie wymys┼éem, aby ustawa mog┼éa le┼╝e─ç przez ten okres na biurkach pos┼é├│w, ale ustanowiony zosta┼é z uwagi na konieczno┼Ť─ç przeprowadzenia rzetelnych prac nad projektem ustawy. Pos┼éowie sprawuj─ů sw├│j mandat z uwagi na zaufanie jakim ich obdarzy┼éa spo┼éeczno┼Ť─ç dreamlandzka, konieczne jest zatem aby ten mandat wykonywali z najwi─Öksz─ů precyzj─ů. Izba Poselska nie wywi─ůza┼éa si─Ö z tego zadania przeg┼éosowuj─ůc projekt z lukami przy z┼éamaniu procedur i taki przedk┼éadaj─ůc Koronie. ┼╗adnym przepisem ustawy, ani zasadniczej, ani zwyk┼éej nie uprawniono Nas do ingerowania w przed┼éo┼╝one Nam projekty, aby dokona─ç ich uzupe┼énienia; mo┼╝emy wybra─ç tylko jeden z trzech wariant├│w - podpisa─ç ustaw─Ö, skierowa─ç j─ů do S─ůdu Kr├│lestwa lub z┼éo┼╝y─ç weto. Z uwagi na ewidentne b┼é─Ödy i luki postanowili┼Ťmy skorzysta─ç z opcji trzeciej, kt├│ra jest najstosowniejsza.

Izba Poselska mo┼╝e przed┼éo┼╝one weto odrzuci─ç przeg┼éosowuj─ůc ponownie tre┼Ť─ç odrzuconych ustaw w niezmienionej formie stosunkiem 2/3 g┼éos├│w. Sytuacja ta jednak nie doprowadzi do "uleczenia" ustaw, a jedynie przymusi Koron─Ö do z┼éo┼╝enia podpisu - co w dalszym ci─ůgu b─Ödzie podstaw─ů skierowania ustaw do zbadania ich zgodno┼Ťci z ustaw─ů zasadnicz─ů przez S─ůd Kr├│lestwa.

Jedyn─ů drog─ů jak─ů obecnie Korona widzi to ponowne przeprowadzenie procedur legislacyjnych zwi─ůzanych z wetowanymi ustawami federalnymi. Jedynie taka droga w my┼Ťl obowi─ůzuj─ůcego prawa pozwala na wprowadzenie poprawek - sytuacja ta nie b─Ödzie zatem odrzuceniem weta kr├│lewskiego, a przyznaniem si─Ö do braku nale┼╝ytej staranno┼Ťci przy przyjmowaniu projekt├│w i naprawieniem b┼é─Öd├│w legislacyjnych.

Nale┼╝y zwr├│ci─ç uwag─Ö tak┼╝e na fakt, i┼╝ Marsza┼éek Izby Poselskiej nie zna podstawowego aktu prawnego jakim winien si─Ö kierowa─ç - UF o Parlamencie Kr├│lewskim oraz UIP Regulamin Izby Poselskiej - jest to szczeg├│lnie niepokoj─ůce, gdy┼╝ na tej w┼éa┼Ťnie osobie ci─ů┼╝y obowi─ůzek kierowania pracami Parlamentu. Przepisy wskazanych wy┼╝ej akt├│w prawnych s─ů napisane prostym j─Özykiem, wi─Öc interpretacja zawartych w nich norm nie powinna nastr─Öcza─ç trudno┼Ťci. Pr├│ba uratowania sytuacji przez Wicemarsza┼éka Izby Poselskiej nie ustrzeg┼éa jednak tego gremium przed pope┼énieniem b┼é─Öd├│w wskazanych w Naszym wyst─ůpieniu.

Zg┼éaszaj─ůc w zgodzie z Konstytucj─ů Kr├│lestwa weto zwracamy Izbie Poselskiej projekty: UF o wymianie systemu informatycznego CBD oraz UF o walucie Kr├│lestwa i systemie bankowym.

Wr├│─ç do komunikat├│w...